10.06.2022

Samochodem na wakacje w Europie? Sprawdź, co musisz wiedzieć!

Strona głównaBlog YanosikSamochodem na wakacje w Europie? Sprawdź, co musisz wiedzieć!

Jazda własnym samochodem do Europy to idealny sposób na spędzenie wakacji. Zwłaszcza, że można zobaczyć wiele państw w ciągu jednego wyjazdu. Zanim wybierzecie się w taką podróż, warto również dowiedzieć się, jakie obowiązują przepisy w danym kraju oraz co należy mieć w swoim samochodzie. Przygotowaliśmy dla Was kilka cennych porad, które wesprą Was w przygotowaniach do eurotripu!

 

Jak się przygotować do wyjazdu autem do Europy?

Zanim wyruszycie w trasę, musicie sprawdzić samochód na przeglądzie technicznym. Zwłaszcza, że przed Wami tysiące kilometrów, które musicie pokonać.

Przygotowanie samochodu do tak długich tras to bardzo ważny temat. Zwłaszcza, jeśli zwykle poruszaliśmy się nim wyłącznie w warunkach miejskich, na krótkich dystansach. Wybierając się do warsztatu należy zlecić specjalistom dokładny przegląd, dokonać ewentualnych napraw, jak również zlecić dolanie wszelkich płynów, wymianę oleju i sprawdzić poprawność działania świateł i hamulców – podpowiada Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty 

Poza sprawdzeniem stanu technicznego auta, przygotujcie również obowiązkowe wyposażenie, które musicie mieć w swoim pojeździe. A ono różni się w zależności od kraju, w którym będziecie przebywać. W Polsce trzeba mieć trójkąt ostrzegawczy oraz gaśnicę. W innych krajach ten zestaw może Wam nie wystarczyć i otrzymacie mandat.

Warto również sprawdzić wcześniej przepisy ruchu drogowego, zwłaszcza w zakresie obowiązkowych winiet. Te są Wam potrzebne np.: w Czechach, Słowacji i Szwajcarii.

A jeśli chodzi o ubezpieczenie OC – polskie działa na terenie Unii Europejskiej, ale nie zaszkodzi również pomyśleć o dodatkowym pakiecie.

Obowiązkowe wyposażenie – inne w każdym kraju

Wybierając się do Europy należy uzupełnić wyposażenie samochodu o dodatkowe elementy, takie jak apteczka, zapasowy komplet żarówek i bezpieczników, kamizelki odblaskowe, zapasowe koło, a nawet dodatkowe okulary, linkę holowniczą i zabezpieczenie antywłamaniowe – podpowiada Julia Langa, Yanosik

Sprawdźcie naszą poniższą tabelę obowiązkowego wyposażenia samochodowego z podziałem na wybrane europejskie kraje:

Ważne przepisy, które musicie znać!

W zależności od kraju w Europie, obowiązywać Was będą inne przepisy ruchu drogowego. Zapoznajcie się z nimi wcześniej, aby uniknąć przykrych niespodzianek. Oczywiście Yanosik będzie Was wspierał w podróży do celu.

Yanosik działa w Unii Europejskiej wskazując fotoradary na trasie, co stanowi duże wsparcie dla kierowców podróżujących w innych krajach niż Polska. Jednakże zawsze warto zapoznać się z przepisami ruchu drogowego przed wjazdem do danego kraju, aby nie zostać zaskoczonym nagłą kontrolą – komentuje Julia Langa, Yanosik

Austria – tu obowiązuje Was limit od 30 km/h w terenie zabudowanym (miasto Graz) do 50 km/h dla wszystkich rodzajów pojazdów. Poza obszarem zabudowanym osobówki mogą jechać z prędkością do 100 km/h pojazdy o DCM do 3,5t i z przyczepami do 90 km/h, samochody ciężarowe powyżej 3,5 t do 80 km/h. Na autostradach samochody osobowe i do 3,5 t są objęte limitem prędkości do 130 km/h. Pozostałe typy pojazdów muszą jechać wolniej - do 100 km/h (z przyczepą), a nawet 90 km/h (ciężarówki). Dopuszczalny limit alkoholu we krwi kierowcy wynosi 0,5 promila.

Francja - tu kierowcy mogą jechać w terenie zabudowanym z prędkością do 50 km/h, poza nim: na drodze dwukierunkowej bez separatora do 80 km/h, a ogólnie 90 km/h. Na autostradach dopuszczalna prędkość jazdy to 130 km/h, a w niesprzyjających warunkach pogodowych do 110 km/h. Dopuszczalny limit alkoholu we krwi kierowcy wynosi 0,50 promila, a 0,02 promila dla osób, które posiadają prawo jazdy krócej niż 3 lata lub krócej niż 2 lata, jeśli odbyły wyłącznie 30 godzin lekcji nauki jazdy z instruktorem lub przejechali co najmniej 3000 km w ciągu dwóch lat, w towarzystwie doświadczonego kierowcy przed egzaminem na prawo jazdy i dla kierowców autobusów i autokarów.

Litwa – limit prędkości jazdy na autostradzie wynosi 130 km/h lub 110 km/h, 110 km/h lub 100 km/h na drodze szybkiego ruchu, 90 km/h poza obszarem zabudowanym, 50 km/h w obszarze zabudowanym. Maksymalna zawartość alkoholu dopuszczalna we krwi kierowcy wynosi 0,4 promila, a dla kierowcy, który ma prawo jazdy krócej niż 2 lata 0,0 promila.

Niemcy - poza terenem zabudowanym możecie jechać z prędkością 100 km/h (samochody osobowe) i 80 km/h (samochody powyżej 3,5t i z przyczepą), na drogach ekspresowych 130 km/h (samochody osobowe) oraz 100 km/h (pojazdy powyżej 3,5 t oraz z przyczepą). Dopuszczalny limit alkoholu we krwi u kierowcy wynosi 0,50 promila.

Włochy – w terenie zabudowanym możecie jechać z prędkości 50 km/h (z wyjątkiem strefy zamieszkania – tu wyłącznie do 30 km/h). Poza miastem dopuszczalna prędkości to 90 km/h, na drodze ekspresowej 110 km/h, na autostradzie 130 km/h. Limit alkoholu we krwi u kierowcy może wynosić 0,50 promila.

W tych krajach możesz stracić auto za przekroczenie prędkości

W naszym kraju nowy taryfikator nie oszczędza kierowców, a ci starają się jeździć zgodnie z limitami prędkości. W Polce za przekroczenie prędkości można zapłacić mandat 2 500 zł, utracić prawo jazdy, a w niektórych przypadkach zostać ukaranym przez sąd karą grzywny do 30 tysięcy złotych. Za to w niektórych państwach europejskich za przekroczenie prędkości można stracić… samochód! Gdzie? Sprawdźcie poniżej:

Austria – konfiskata samochodu może nastąpić bez względu na to, czy sprawca jest właścicielem, za udział w nielegalnych wyścigach na drogach publicznych, przekroczenie dozwolonej prędkości w niebezpiecznych warunkach atmosferycznych, dwukrotne przekroczenie dozwolonej prędkości, a także za jazdę bez uprawnień, które zostały odebrane za przekroczenie prędkości lub za jazdę bez uprawnień.

Belgia – samochód konfiskowany jest wyłącznie sprawcy, który jest właścicielem pojazdu za prowadzenie pod wpływem narkotyków lub alkoholu (powyżej 0,5 promila), powierzenie pojazdu osobie, która jest pod wpływem alkoholu (0,5 promila), jazdę bez uprawnień lub brak OC.

Dania – konfiskata samochodu bez względu na status własności grozi za podwójne przekroczenie dopuszczalnej prędkości od limitu 50 km/h, jazdę w stanie nietrzeźwości, brak OC lub skazanie przez sąd za szczególnie niebezpieczną jazdę.

Estonia – konfiskata samochodu dotyczy wyłącznie sprawcy – właściciela pojazdu, a ma miejsce gdy zostanie przekroczona prędkość lub kierowca był pod wpływem alkoholu (dopuszczalny limit to 0.0 promila).

Francja – konfiskata samochodu jest możliwa wyłącznie względem sprawcy, który jest właścicielem pojazdu za przekroczenie limitu i ponad 50 km/h, prowadzenie w stanie nietrzeźwym (powyżej 0,5 promila), spowodowanie kolizji i ucieczki z miejsca zdarzenia, niezatrzymanie się do kontroli drogowej, jazdę bez uprawnień lub ubezpieczenia i za brak OC.

Litwa – auto można skonfiskować właścicielowi pojazdu, jeśli prowadził pod wpływem alkoholu (0,4-1,5 promila) lub uciekł z miejsca wypadku.

Łotwa – auto jest skonfiskowane wyłącznie właścicielowi, jeśli prowadził po wpływem alkoholu, narkotyków lub substancji psychotropowych, toksycznych lub intoksykujących.

Niemcy – auto skonfiskowane jest właścicielowi pojazdu, jeśli nie ma OC.

Szwajcaria – konfiskata samochodu następuje, gdy prawowity właściciel brał udział w popełnionym wykroczeniu drogowym oskarżonego na prośbę prokuratury, w sytuacji przekroczenia dozwolonej prędkości na autostradzie o 50 km/h, za powodowanie nadmiernego hałasu zwłaszcza w nocy, za dopuszczenie się nielegalnego prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu – 0,5 promila lub niebezpiecznej jazdy pod wpływem alkoholu.

Włochy – samochód jest konfiskowany wyłącznie właścicielowi, jeśli nie ma OC lub prowadził pod wpływem alkoholu (powyżej 1.5g/l).

Jak to się potocznie mówi – co kraj to obyczaj. W powyższym przypadku, co kraj to inne przepisy ruchu drogowego, obowiązkowe wyposażenie auta i nawet ryzyko utraty pojazdu za przekroczenie prędkości.

Wybierając się na wakacje do Europy własnym samochodem, przygotujcie się wcześniej do podróży, poznajcie państwowe wymogi względem kierowców i przepisy. Inaczej ryzykujecie mandatem, który będziecie płacić w euro, a to nie będzie przyjemnych doświadczeniem.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic